«Двадцять два нещастя»

Деякі називали його Епіходовим, на прізвище безсмертного персонажа «Вишневого саду», інші – «Двадцять два нещастя», треті зовсім лаконічно – «Двадцять два».

Рибальські розповіді, рибальські історії

Слід зазначити: що переслідували його невдачі стосувалися єдиною сторони життя нашого героя. У всьому іншому вона була заповнена вдячної творчою роботою, громадською діяльністю і, отже, масою тих клопотів – великих і малих, – які осмислюють і фарбують існування кожного з нас.

У нього була дружна весела родина. І зі здоров’ям було не так уже й погано. Чого б, здавалося, ще треба людині?

Але, виявилося, треба! На п’ятому десятку втрутилася пристрасть до риболовлі – нав’язлива, невгамовна. Всі дні дозвілля стали віддаватися улюбленому заняттю. Але саме тут і виявився заритий корінь всіх бід. Справа в тому, що з риболовлею катастрофічно не щастило.

З описів його невдач народжувалися бродячі рибальські анекдоти. Дізнаючись раніше всіх про щасливе місці, він, як правило, потрапляв туди пізніше за всіх, коли вже закінчувався незбагненний риб’ячий «жор»; якщо його кусав комар, то обов’язково під оком, і, як на дріжджах, здувалися образлива шишка; він приїжджав додому з перев’язаними пальцями – зубасті щуки сторицею платили йому за доставлені неприємності; влітку він падав у воду з найстійкішою човни (плавав він, до речі, не важливо); восени прорізав жорсткої болотної осокою гумові чоботи, чому часто страждав флюсами; навіть взимку ухитрився провалитися під лід, простуючи в самому кінці багатолюдній компанії рибалок.

Риби, зачепившись за його снасті, прикро рвали їх або зривалися з гачків самим незбагненним чином. Заховану на березі видобуток безпомилково знаходили хори, коти або поросята. Був випадок, коли під самим його носом якийсь непристойно жвавий півень виклювати очі у спійманого їм великого судака …

Всякі бувають рибалки. Деякі навіть поглядали і з обережністю ділили з ним компанію, стверджуючи, що він несе невдачу не тільки собі, а й своїм супутникам. Багато давно звикли до цих несподіванок і добродушно посміювалися, загадуючи черговий «номер» і навіть укладаючи парі про можливі пригоди нашого героя.

А разом з тим це був справжній ентузіаст спорту. Наглядова, допитливий, він ніколи не задовольнявся вже знайденим і завжди прагнув вперед. Він нишпорив в найглухіших затаєних кутах водойм і, мабуть, за двісті кілометрів навколо столиці не знайшлося б жодної річки або струмка, яких він не обстежував б найретельнішим чином. Його знання були подібні живий рибальського енциклопедії, яку багато хто безцеремонно користувалися, безсовісно жартуючи над його натхненним упорядником …

Ми виїхали на вокзал в теплий вечір травня. Так як серед нас був «Двадцять два», ми не знайшли нічого незакономерного в тому, що тільки вчора розклад поїздів змінилося і годину тому пішов поїзд. Наступний був вранці. Нам треба було провести хоча і коротку, але свіжу ніч в садку на вокзальної площі.

Поганий рибалка виїжджає на ловлю без почуття впевненості в успіху. Ми не зараховували себе до поганих. Загальний настрій підтримувалося тим, що зовсім недавно приїхав один наш спільний друг і повідомив хвилюючі подробиці про знайдений місці. Правда, він прибув без риби, але з поламаними снастями і буйним захопленням від пережитого. Біля гирла світлої Нерлі, що впадає в Волгу, він наткнувся на один маленький острівець. Поруч була яма, і в цій ямі …

Загалом, ми тоді слухали його як хорошого доповідача – не перекладати дихання.

Але коли він почав пояснювати місцезнаходження цього Ельдорадо, з’ясувалося, що знайти острівець не так-то легко. Тоді за наполяганням «Двадцять два» на клаптику ватману був викреслений зі всіма подробицями план, з вигляду дуже нагадує плани старовинних шукачів скарбів.

На цьому плані серед незліченних острівців, островів і островіщ, які нагадували по увазі фігури химерних тварин, серед звивистих підводних русел річок, річечок і струмків, серед кущів трави і осоки треба було знайти невеликий горбок. На південному краї цього острівця були помічені п’ять сосонок, розташованих у вигляді фігури, званої любителями гри в городки листом. Гурток на північному кінці острова мав на увазі великий чорний плоский камінь, добре видний під водою в тиху погоду.

Ось і все відмінні риси, які були зображені на плані. Ми умовно назвали цей острівець «Островом переживань», вирішивши увічнити, таким чином, схвильовану розповідь нашого друга, якому завадила розділити з нами поїздку несподівана відрядження.

Але в загальному ми залишилися задоволені. «Двадцять два» ретельно склав креслення і дбайливо сховав його в особливе відділення свого товстого гаманця.

Тепер ми вже були твердо переконані, що їдемо на «правильне» місце …

Отже, ми провели цю травневу ніч в привокзальному садку. «Чортівня», за визначенням одного з наших супутників (назвемо його «Нестійким»), тривала. Як виявляється, і над ним пронеслося темне крило невдачі – він виявив, що забув удома коробку з блешнями. «Нестійкий» з жорстокістю покосився в бік «Двадцять два». Великих зусиль коштувало нам його заспокоїти. Ми йому зібрали по блешні з «душі». З миру по нитці. «Двадцять два» видав навіть дві.

Перед світанком пішов дощ, дрібний, частий. Все небо обклав щільними хмарами. Ми покірно прийняли і це – адже з нами був «Двадцять два»! Нарешті ми взяли квитки, стали в чергу біля вагона і увійшли в крайнє вільне купе. Як тільки поїзд рушив, з’ясувалося, що ми потрапили в службове приміщення. Ми сунулися назад і виявили, що вагон набитий до відмови. Звичайно, довелося стояти. Коли увійшов контроль і «Двадцять два» вийняв свій знаменитий гаманець, ми згадали про план. Тут він поліз в заповітне відділення – пошукав там пальцями і якось недобре скривився. Ми зрозуміли – плану немає. Всі замовкли. Лише «Нестійкий» видав зубами звук, що нагадує хрускіт битого скла. Втрачати нам більше вже не було чого.

Неласкаво зустріла нас річка. Травня явно дивився вереснем, і ніщо не віщувало поліпшення погоди. «Нестійкий» залишився тут же, на станції, вирішивши зворотним поїздом повернутися в Москву. Але ми троє – неспавшіе, змучені – все ж пішли до човнів.

Звичайно, вітер виявився зустрічним. Ми роздяглися, «Двадцять два» сіл в окрему човен. Проти такої хвилі не можна було дістатися до місця раніше ніж до вечора. Минувши широке гирло Нерлі, ми зрозуміли, що подальшого шляху нам не подужати. Добравшись до невеликого лісового острова, ми відтягнули човен подалі від берега. Незабаром слідом за нами під’їхав «Двадцять два».

Захотілося є. Спроби розкласти багаття тут же, на березі, закінчилися невдачею – кругом було сиро, а зверху сіяв дощ. Тоді ми вирішили піти подалі в ліс, за хвилясті піщані дюни. «Двадцять два» відмовився супроводжувати нас, він боявся застуди. Накинувши на голову плащ-палатку, він вирішив поснідати тут же, в човні. Пожувавши трохи, він виніс на берег все зайве – кошик, бадейки, весла, підтягнув човника і сіл на лавочку.

Далі дюни поросли лісом. Ми зайшли за них і чудово влаштувалися в затишшя на піску, під густими кронами сосен.

Яка сьогодні ловля! Ми швидко і блаженно заснули під шум і свист «погоди».

Пробудження не порадувало нас. Ще здалеку було чути, як реве взбушевавшаяся Волга. – Яка сьогодні ловля! – понуро повторювали ми.

Подивившись, чи немає поблизу нашого супутника, ми вирішили піти перевірити човна. Піднявшись на піщаний пагорб, видали побачили темніє ніс нашого ялика.

Однак, підійшовши до берега, ми не виявили другого човна. Починало помітно сутеніти. Із заходу йшла чергова низька хмара. Вітер продовжував рвати. – Напевно, відвів ялик куди-небудь за вітер, – вирішили ми. – Не буде ж він сидіти весь час тут, в цій «трубі»?

І раптом ми побачили те, чому холодна дрож пробігла по кожному з нас. Поруч на піску лежали кошик, боденька, весла.

Все стало незаперечно ясно – значить, човен понесло вітром, а з нею і нашого нещасливого супутника.

Ми стали радитися: їхати шукати його зараз, в бурю, в темінь, в ніч, по невідомому напрямку – було безцільно. Ми почали кричати, але ніякого відповідного звуку не почули проти вітру з цієї, вже посіневшей, імли. Навіть бакенщик в такий шторм не виїжджали запалювати ліхтарі.

Ми знову провели важку безсонну ніч. Вітер посилився ще більше, однак став дути вже поривами. Це було для нас хорошою ознакою, предопределяющим зміна погоди. Опівночі він раптом змінив напрямок, перейшов на південний і відразу стих. Ще не прокреслити перша смужка зорі, як ми вже розглянули величаве, ще сонне дзеркало Волги.

Ми із задоволенням вдихали підбадьорливий повітря великої води.

Але як ми могли насолоджуватися цією красою, коли на серці у нас лежав важкий тягар невідомого?

На відшибі гори стояла висока крива сосна, що йшли чіпкими товстими корінням в порослий мохом бугор. Це була найвища точка острова, на якому ми знайшли свій притулок. Дуже зручно залізти на дерево. Так ми і зробили.

Усюди була велична спокійна вода, облямована синіють лісом. Довгою звивистою ланцюгом йшла посеред Волги гряда островів, то високих піщаних, то низьких лугових, навколо яких злітали незліченні качині зграї. У могутнє русло річки були як би вкраплені численні бакени, то білі, як чайки, то ошатні, чепуристі, червоні. Казковим палацом рухався по річці великий теплохід. Нам був ясно чути шум його машини.

Але той, кого ми так ретельно шукали напруженим поглядом, чи не перебував.

І раптом приятель, який володів яструбиним зором, закричав:

– Бачу, бачу! Димок, димок!

– Де? – перехоплених від хвилювання голосом запитав я.

– Он, під далеким лісом! А взагалі далеко, вірних кілометрів зо три!

Ми стрімголов скотилися з сосни, не змовляючись, опинилися в човні і заробили веслами. Чи варто говорити, як ми помчали! За кормою ялика з шипінням швидко росла смуга розбурханої води. Ми гребли, веслування. Шкода, що не фіксуються такі рекорди – напевно, ми поставили світовий! Часто качки, не встигаючи сховатися в траві, виривалися з-під самого носа човна.

Димок наближався – густий, молочним гейзером він здіймався вгору: мабуть, в багаття підкидали свіжу зелень. Нарешті легкий запах гару вдарив нам в ніс. Ще хвилина – і ми з розмаху врізалися в піщану мілину невеликого острівця. На розі острова побачили білий бакен. Мабуть, його зірвав цієї ночі з якоря вітер і прибив до берега. Ми швидко вискочили з човна, перетнули галявину, вийшли на інший бік острова і з полегшенням зітхнули. У води, на самому березі, горіло багаття. Неподалік, біля човна, спиною до нас стояв «Двадцять два» і … спіннінговал.

Почувши кроки, він обернувся, і ми побачили, як на його посірілому особі спалахнула глибока радість. Він кинув вудилище на траву. Ми підбігли до нього і міцно обнялися.

І тут же друк радості на його обличчі поступилася місцем висловом високого торжества. Не кажучи ні слова, він узяв нас обох за руки, як маленьких дітей, і підвів до невеликої калюжі, метрах в двадцяти від берега. Невисока залита водою трава в декількох місцях була розсунута як би довгим темним полінами. «Двадцять два» приносив сюди спійманих хижаків, бажаючи зберегти їх живими – день обіцяв бути спекотним. П’ять щук нарахували ми в цій ямці. Але яких! Мабуть, жодна з них не важила менше трьох кілограмів.

рибальські розповіді, рибальські історії

Наше милування тривало недовго. Через кілька миттєвостей ми вже стояли неподалік один від одного і борознили блешнями дно невеликої кам’янистої ями під самим берегом. З другого закидання я відчув так добре знайомий тупий удар хижака і відчуття живої ваги, що прийшла до мене звідкись з річкової глибини.

А приятель поруч уже тягнув хорошу щуку. Не відставав і «Двадцять два». Ось це була ловля!

І до того часу, коли сліпуче травневе сонце увійшло в зеніт, у нас вже було дуже багато риби. Опівдні клювання припинилися.

Тепер «Двадцять два» почав докладно розповідати нам про пригоди цієї ночі. Початок подій ми вгадали абсолютно точно. Він задрімав в човні і не помітив, як підступні бічні хвилі, підмив поступово пісок під яликах, повернули його і винесли в широку протоку між островами.

Він прийшов до тями, коли вже був далеко від берега. Шторм був в самому розпалі. Йому якось вдалося віддерти одну з лавок ялика і використовувати її в якості кормового весла. З великими труднощами він виправив ніс обважнілою, полузалітой водою човни поперек хвилі. Але це була ще тільки мала частка перемоги: ялик стрімко виносило з протоки в самий хаос бурхливої ??Волги. Опиратися далі він вже не міг. Сильний удар мало не викинув його з ялика. І цей удар приніс йому порятунок. Човен налетіла на невеликій трав’янистий «п’ятачок», випадково зустрівся на його шляху. Як він розглянув потім, це була верхівка прихованого під водою пагорба, опоясаного глибокої п’ятиметрової ямою. Всю ніч провів він на цій крихітній майданчику, що заливається водою, притримуючи човен закляклі тілом.

Як тільки стало світати, він доволікся до найближчого острова. На щастя, у нього збереглися сірники, завбачливо загорнуті в гумовий чохол: він розклав багаття і почав сушитися. Але він не довів цієї справи до кінця – потужний сплеск хижака під самим берегом змусив його схопитися за спінінг, залишений в човні. Через п’ять хвилин він уже тягнув першу щуку. Він відривався від лову тільки за тим, щоб підкинути в багаття гілок свіжої хвої і викликати до себе нас. Він говорив нам, і, звичайно, ми розуміли всім серцем, що він забув в цей час все переживання тяжкої ночі і навіть дякував долі за несподіваний кінець цих пригод.

Наша бесіда відбувалася тепер в обстановці, ніяк не схожою на обстановку вчорашнього вечора. Ми розташувалися на прогрітому сонцем сухому місці, близько невеликої худої сосонки. Тихо потріскує багаття, на закопчених ухватіках був підвішений незмінний супутник мисливців – казанок; в коричневій вируючої воді кружляли розпарені пластівці чаю. Поступово блаженна напівдрімоті охопила нас. Настала реакція після бурхливих переживань. Попивши чаю, ми вирішили годинки дві поспати. Все одно встигали до поїзда.

Нас розбудив незнайомий голос. Облитий сонцем, перед нами стояв літній кремезний чоловік у синій вигорілій косоворотці і в високих гумових чоботях.

– Рибалки, допоможіть бакен зняти, одному незручно! – попросив він. – Бач, куди його пригнало!

Ми охоче пішли за ним і дружно подналеглі на білий дощанік. Однак він не піддавався.

– Стривайте, його щось тримає внизу, – визначив «Двадцять два».

Ми нахилилися і виявили, що бакен щільно сидить на чорному камені, який, як щупальцями спрута, був примхливо оповитий кущем товстого дроту, якою якір цей волзький буй.

– Дивись, навмисне так не вгадаєш! – здивувався бакенщик.

Через хвилину, подякувавши нас, він поїхав, везучи на своїй

довгою човні білу громаду бакена.

І тут нас осінило. Камінь! Чорний камінь! Тепер він був чітко видно під водою. Ми повернулись і подивилися в бік сосни, де тільки що відпочивали. Сосен було п’ять.

– Друзі! Ми на «Острові переживань», – хрипко вигукнув «Двадцять два» …

На зворотному шляху зла доля, мабуть, забула про «Двадцять два». Втім, немає, мабуть, трохи і згадала: при посадці в поїзд він упустив окуляри, а в поїзді втратив квиток. Великих зусиль коштувало нам переконати контролера в відсутності зловмисності у нашого друга. Потім, вже в Москві, в трамваї, у нього лопнула лямка рюкзака, і він мало не переламав своїм важким мішком ногу випадкового сусіда. Навмання той виявився теж рибалкою, і скандал був своєчасно погашений. Але все це були дрібниці: з невдач вчорашнього дня народилося щастя.

рибальські розповіді, рибальські історії

На другий день до вечора «Двадцять два» прийшов до нас в нових окулярах і приніс план, забутий ним будинку. Цей план мав для нас вже тільки архівну цінність, ми і без нього безпомилково знайшли б тепер дорогу до «Острову переживань».

Тривалу дружню бесіду перервав різкий дзвоник. Це з’явився «Нестійкий». Ганебно повернувся він додому, не розділивши з нами горя і радощів цього не зовсім звичайного подорожі. Коли ж він дізнався про результати, то змінився в обличчі, нервово заходив по кімнаті і, нарешті, підійшовши впритул до нашого героя, якимось чужим голосом уривчасто запитав:

– Знову поїдеш? Я з тобою! Візьми! Дуже прошу!

– Але ж зі мною завжди трапляється чортівня, – посміхаючись через нові окуляри, відповів «Двадцять два».

Побачивши благаючий погляд приятеля, він не став мучити його довгим роздумом і просто сказав:

– Їду в суботу. Приходь до поїзда.